Publikationen
Ristić, Katarina (2018): The Media Negotiations of War Criminals and Their Memoirs: The Emergence of the “ICTY Celebrity.” International Criminal Justice Review, 28(4), 391–405. https://doi.org/10.1177/1057567718766218.
Petrović, Vladimir (2018): The ICTY Library: War Criminals as Authors, Their Works as Sources. International Criminal Justice Review, 28(4), 333–348. https://doi.org/10.1177/1057567718766221.
Geis, Anna; Petrović, Vladimir; Ristic, Katharina (2017): Caught between The Hague and Brussels: Millennials in Serbia on ICTY war crime trials. In: Zeitgeschichte 44 (1), 49-65. Zur Publikation.
Ristić, Katarina (2017): Our Court, Our Justice – Domestic War Crime Trials in Serbia, in: Heike Karge, Ulf Brunnbauer, Claudia Weber (eds.), Erfahrungs- und Handlungsräume. Gesellschaftlicher Wandel in Südosteuropa seit dem 19. Jahrhundert zwischen dem Lokalen und dem Globalen. In: Südost-Forschungen 75 (1) Oldenbourg, 165-185. Zur Publikation.
Ristic, Katharina (2016): Our Court, Our Justice – Domestic War Crime Trials in Serbia. In: Südost-Forschungen 75 (1), S. 165-185. Zur Publikation.
Petrovic, Vladimir (2015): Power(less) of Atrocity Images: Bijeljina Photos between Perpetration and Prosecution of War Crimes in the Former Yugoslavia. In: International Journal of Transitional Justice. Jahrgang 9. Heft 3. Seiten 367-385. https://academic.oup.com/ijtj/article-abstract/9/3/367/780955
Zusammenfassung
Problemstellung und forschungsleitende Fragen
Der 1993 eingerichtete Internationale Strafgerichtshof für das ehemalige Jugoslawien (International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia; ICTY) ist ein ebenso zentrales wie umstrittenes Element in den Transitional-Justice-Prozessen der betroffenen Staaten. Insbesondere in Serbien wird die Legitimität des Strafgerichtshofs erheblich in Frage gestellt. Das Projekt untersucht die öffentliche Darstellung des ICTY in serbischen TV-Nachrichten und -Berichterstattung. Anhand von viel diskutierten Strafprozessen werden u.a. folgende Aspekte beleuchtet: Wie werden die unterschiedlichen, im Strafgerichtshof agierenden Personen in der Berichterstattung dargestellt? Werden Angeklagte als Akteure beschrieben, die im Namen ihrer Nation gehandelt haben oder als individuelle Täter, die außerhalb der jeweiligen Gemeinschaft stehen? Inwiefern stellen die Medienformate den ICTY als eine illegitime Institution dar oder als verlässliche, glaubwürdige Quelle juristischer Beweisführung und historischer „Wahrheiten“?
Relevanz für die Friedens- und Konfliktforschung sowie Originalität des Vorhabens
Es ist eine wichtige Aufgabe von Friedens- und Konfliktforschung, die Auswirkungen und die in den „Zielgesellschaften“ wahrgenommene Legitimität von Transitional-Justice-Mechanismen zu untersuchen. Medieninhalte, die den ICTY als eine illegitime oder anti-serbische Institution darstellen, unterminieren die Autorität und die Fähigkeit des Tribunals, die Aufarbeitung der Vergangenheit voranzutreiben und historische „Wahrheiten” über die Kriege der 1990er Jahre zu etablieren. Bislang liegt keine systematische Forschung über die Rezeption des Tribunals in audio-visuellen Medienformaten in Ex-Jugoslawien vor. Generell wird visuelles Material in der Friedens- und Konfliktforschung sehr selten analysiert. Dies ist schwer nachzuvollziehen angesichts der prominenten Debatte über die „Macht der Bilder” in einem digitalen Zeitalter.
Theoretisch-methodische Grundlegung des Projekts
Das Projekt verortet sich in der Transitional Justice-Forschung. Die akademischen Debatten über den ICTY beziehen sich häufig auf die Wirkungen des Tribunals und wie man diese konzeptualisieren kann. Für das vorliegende Projekt ist vor allem die öffentliche ‘aufklärende’ Rolle des Tribunals von Interesse, da der Gerichtshof die betroffenen Gesellschaften zur Auseinandersetzung mit der Vergangenheit anregen soll. Die theoretische Rahmung knüpft daher auch an Studien an, die sich mit der diskursiven Konstruktion kollektiver Erinnerung an Gewaltereignisse befassen.
Das Forschungsteam wendet Ansätze der multimodalen Diskursanalyse an, um das textbasierte und audio-visuelle Material zu untersuchen. Da solche Ansätze in der Friedens- und Konfliktforschung wenig etabliert sind, ist eine angemessene Methodik, für den Fall des Tribunals und der diskursiven Konstruktion seiner (Il-)Legitimität im Laufe des Projekts weiter zu entwickeln. Analysiert werden Nachrichten und weitere Berichterstattung über Strafprozesse des ICTY in den drei meist gesehenen serbischen TV-Stationen Radio-Televizija Serbia (RTS), RTV Pink und B92.
Geplante Umsetzungsschritte
Das Datenmaterial ist sehr umfangreich, sodass der erste Schritt der Untersuchung in der Sammlung, Auswahl und Reduzierung des Materials liegt. Die Daten werden erfasst und transkribiert, um schließlich eine computergestützte Diskursanalyse durchzuführen. Eine detailliertere qualitative Analyse ausgewählter audio-visueller Materialien und ein Vergleich von Daten folgt diesen Schritten. Zur Ergänzung und Validierung der Ergebnisse der Diskursanalyse werden semi-strukturierte Experteninterviews mit Vertretern des ICTY, der serbischen Medien und zivilgesellschaftlicher Organisationen durchgeführt. Fokusgruppeninterviews mit Studierenden in Serbien sollen schließlich probeweise Aufschluss geben über die subjektiven Wahrnehmungen von Medienkonsumenten.
Erwartete Ergebnisse und Praxisrelevanz
Das Projekt soll insgesamt die wahrgenommene Legitimität des ICTY in ausgewählten serbischen Massenmedien beurteilen;
diskursive (fortbestehende oder sich wandelnde) Muster der Repräsentation der Vergangenheit in serbischen Medien untersuchen;
die Analyse visueller Medien in der Friedens- und Konfliktforschung befördern;
Kooperationsbeziehungen mit Menschenrechtsaktivisten und Journalisten in Serbien etablieren und durch die Forschungsergebnisse zur Unterstützung der Aktivisten im Feld beitragen.
Abstract
The International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY), located at The Hague, has been a central but controversial element in the transitional justice processes in former Yugoslavia, representing a form of ‘remote justice’. The legitimacy of the ICTY is much disputed, in particular in Serbia. However, the perspective of becoming a member of the European Union has put the Serbian leadership under political pressure to cooperate with the Tribunal since the European Union has insisted on the extradition of suspected war criminals. The research project examined how Serb TV channels have reported on selected ICTY trials: How exactly have the accused persons and the activities of the court been represented in TV prime time news? To what extent have media sources represented the ICTY as an illegitimate institution or as a reliable source of judicial and historical ‘evidence’?
The project analyzed TV footage on six trials (Gotovina, Haradinaj, Milutinovic et al., Oric, Perisic, Stanisic) in three Serb TV channels (RTS, RTV Pink and B92) across the time span of more than 10 years. The multimodal discourse analysis was complemented by conducting six focus groups interviews with students in Serbia and by expert interviews with human rights activists, journalists, political foundations, legal professionals and ICTY staff in The Hague and Belgrade.
There is hardly any research on the role of audio-visual material in transitional justice and in Peace and Conflict Studies in general so that the project developed a new theoretical and methodological framework. The visual presentation of the Serb accused in TV news was rather ‘reduced’, based on iconic images of the accused combined with symbolic images of the state and its power (Serb flag, uniforms, governmental buildings), with nearly complete absence of visuals of atrocities and victims. This creates disbelief about the crimes, shielding Serb public opinion from notions of shared responsibility for the acts the person had been indicted of. In contrast, the visual presentation of the Croatian, Bosniak and Albanian accused persons was rather ‘rich’, drawing meaning mainly from syntagmatic connotation created through sequences with iconic (accused, victims, dead bodies), symbolical (flags, funerals) and indexical (war destruction, attacks) images as ‘palpable’ proof of crimes. This supports a sentiment of collective victimhood of the Serb population and creates the impression of the indicted persons’ guilt even after their acquittals by the ICTY. Since the research project has been limited to the Serb case, comparative work on TV media in other states of former Yugoslavia would be required in order to assess how ‘special’ the case of Serbia is regarding these visual strategies.
The much disputed legitimacy of the ICTY and the important role of media have also become obvious in focus groups interviews with students in Serbia: The students displayed a striking lack of knowledge about war crimes and dependence on mainstream media; they also strongly rejected the ICTY as a biased institution. At the same time, they were perceptive of new facts and interpretation, showing that they have a genuine need to understand the past and obtain neutral, objective information. A major problem is that in their perception there are few, if any, objective, neutral institutions which to put trust in.
The expert interviews, conducted in Beigrade and The Hague, underlined the critical state of mainstream media in Serbia: They were assessed as not really independent, as driven by entertainment formats and as failing in their watchdog functions. The interviewees also expressed a widespread disappointment about the state of affairs of transitional justice in Serbia, the declining interest of international actors in supporting (and funding) transitional justice and the rather instrumental or superficial nature of many transitional justice measures in former Yugoslavia – satisfying the European Union’s demands seems to be more important than fulfilling genuine needs for reconciliation.